TIEDOTE: Uute Scientific Oy ja Finn Tar Oy

Julkaisuvapaa 17.5.2021 klo 9

Suomalainen tiedepohjainen Uute Scientific Oy tuo luonnon mikrobit nyt myös eläintuotteisiin – FinnTar Oy lanseeraa uuden mikrobiuutetta sisältävän tuotelinjan eläinten ihonhoitoon

Eläintuotteiden valmistaja FinnTar Oy tuo uuden mikrobiuutetta sisältävän tuotelinjan eläimille omalla ArcticVet™ tavaramerkillään. Samalla Reconnecting Nature™ mikrobiuute laajenee vertikaalisesti kosmetiikasta eläintuotteisiin.

” Tämä on merkittävä päänavaus yrityksellemme laajentaa tarjontaamme uuteen tuoteryhmään. Olemme iloisia siitä, että FinnTar Oy edustaa raaka-ainettamme vahvasti kasvavilla eläinten ihonhoidon markkinoilla”, kertoo Uute Scientific Oy:n toimitusjohtaja Kari Sinivuori.

Tutkimustiedosta raaka-aineeksi

Helsingin ja Tampereen yliopistojen yhteistyönä toteutetun ADELE-hankkeen pohjalta startannut Uute Scientific Oy valmistaa mikrobiuutetta, joka vastaa koostumukseltaan rikasta metsästä löytyvää mikrobiyhteisöä. Materiaali on tutkittua ja turvallista käyttää. Lisäämällä materiaalia päivittäistuotteisiin luontoaltistus voidaan tuoda osaksi arkea silloinkin, kun se ei esimerkiksi kaupunkiympäristössä ole mahdollista.

Kaupungistuminen on johtanut immuunivälitteisten sairauksien yleistymiseen väestössä globaalisti. Eläimet, aivan kuten ihmisetkin, ovat hakeutuneet kaupunkeihin, ja joutuneet etäälle luonnosta ja sen hyödyllisistä mikrobeista. Immuunivälitteisiä sairauksia, kuten astma, allergiat tai tyypin 1 diabetes on yli sata erilaista.

Pelkästään EU:ssa immuunivälitteisten sairauksien kustannukset ovat noin 100 miljardia euroa vuodessa, ja ne jatkavat kasvuaan ihmisten muuttaessa entistä hygieenisimpiin tiloihin yhä enenevässä määrin. Toimiva immuunijärjestelmä, oli se sitten synnynnäinen tai hankittu, on välttämätön myös eläimen hengissä pysymiseksi.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että monipuolinen mikrobialtistus suojaa ihmisiä ja eläimiä autoimmuunisairauksilta ja vaivoilta. Käytännössä monipuolinen mikrobialtistus tarkoittaa päivittäistä kosketusta luonnon kanssa.

Raaka-aineesta uusi tuotelinja

FinnTar Oy:n toimitusjohtajan Kirsi Suhosen mukaan ratkaisevaa yhteistyön käynnistymisen kannalta oli helposti eläintuotteisiin vietävissä oleva innovatiivinen raaka-aine sekä olemassa oleva, tutkittu tieto. ”Tämän raaka-aineen myötä etenemme rivakasti myös vientimarkkinoille, koska kaltaisillemme konseptoiduille ja puhtaita suomalaisia aktiiviraaka-aineille sisältäville tuotteille on kysyntää”, Suhonen osaa kertoa. ”Heti kun kuulimme meneillään olevasta Prevall vauvatutkimuksesta, huomasimme, että tämä keksintö on vietävissä myös eläinten ihonhoitotuotteisiin. Myös lemmikkejämme vaivaa vastustuskyvyn puute. Yhä useammat koirat asuvat urbaaneissa kaupunkiolosuhteissa, eli heikentynyt vastustuskyky ja allergiat ovat arkipäivää myös lemmikeillemme”.

FinnTar Oy on paimiolainen eläinten ihonhoitoon erikoistunut yritys, jonka tuotteet ovat luonnonmukaisia ja kotimaisia. Yrityksen tavaramerkki on ArcticVet™.

Uute Scientific Oy on perustettu Helsingin yliopistossa käytössä olevien kaupallistamisen pelisääntöjen ja prosessien mukaan. Yrityksen tavaramerkki on Reconnecting Nature™. Innovaatioiden kaupallistamisessa tutkijoita on auttanut yliopiston omistama yhtiö Helsinki Innovation Services (HIS).